10. januar 2017

Norsk kritikerlag

Kritikerlagets nettside er vel verd å følge med på for bokinteresserte mennesker. Jeg har lenke til den i blogglisten i venstre marg, men gjentar den her: http://kritikerlaget.no Når det ellers gjelder lenkene, pleier jeg med visse mellomrom å sjekke at de er til relevante og aktive blogger/nettsteder. De tradisjonelle norske bokbloggene, skrevet av leseglade mennesker som leker anmeldere og synes det er stas å få gratis bøker, har ikke den helt store interesse for meg siden jeg føler at de har en litt annen innfallsvinkel til bøkenes verden enn jeg. Jeg prøver å finne steder som omhandler bøker og litteratur på litt andre plan.

 Bildet er hentet fra Kritikerlagets nettside og er tatt under kritikersalongen «Ut og skrive bøker – om Per Pettersons forfatterskap» ble avholdt tirsdag 18. oktober 2016, Litteraturhuset i Oslo. 


3 kommentarer:

Mari sa...

Fint tips om Kritikerlagets hjemmeside, takk for det. Jeg respekterer at du mener bokbloggere har en annen innfallsvinkel til litteraturens verden enn deg, men jeg ble litt trist av å lese din beskrivelse av bokbloggere.

Ellikken sa...

Det er litt ymse kvalitet i bokbloggverden, det kan jeg gjerne skrive under på med penn eller sprittusj, om du vil. - Men lekeranmelderogjublerovergratisbøker-karakteristikken får du ingen sympatipoeng for. Jeg skjønner ikke hva du vil med det utsagnet.

Jørn Roeim sa...

Mari og Ellikken: Beklager at min karakteristikk av andre bokbloggere ble litt krass og generaliserende, selv om jeg mener at den typen bokbloggere jeg sikter til, finnes. Men det var ikke min mening å antyde at min måte å blogge om bøker på er bedre enn andres. Jeg har for eksempel relativt få lesere, så bloggen min er kansje litt kjedelig, eller kanskje mitt fokus på mer kanonisk litteratur ikke oppleves som veldig relevant av lesere som føler seg mer hjemme i samtidslitteraturen, for ikke å snakke om i den såkalte løkkeskriftlitteraturen, som jeg ikke skal si et vondt ord om, fordi den får mange til å lese.